Krwawiące dziąsła: kiedy stanowią powód do niepokoju?

Krwawiące dziąsła to często bagatelizowana dolegliwość. Wielu osobom wydaje się, że krwawienie wynika ze zbyt intensywnego tarcia szczoteczką i jest wyłącznie uszkodzeniem mechanicznym. Rzeczywiście – czasem może tak się zdarzać. Jednak bardzo często krwawienie dziąseł świadczy o poważnych chorobach – nie tylko tych w jamie ustnej!

Dlaczego zęby krwawią podczas szczotkowania?

Jednorazowe albo bardzo rzadkie krwawienie dziąseł podczas mycia zębów wynika najczęściej ze złej techniki szczotkowania albo z niewłaściwie dobranej szczoteczki. Zbyt intensywne dociskanie szczoteczki do zębów oraz za mocne pocieranie powodują, że wrażliwe dziąsła po prostu się uszkadzają. Jeśli do tego dojdzie twarde włosie szczoteczki, nie sposób uniknąć krwawienia. Zmiana szczoteczki (na przykład na soniczną) i nauka prawidłowej techniki mycia zębów z pewnością zażegnają problem sporadycznych krwawień.

Częste krwawienie dziąseł może świadczyć o ich zapaleniu

Jeśli dziąsła krwawią regularnie, przyczyną nie jest raczej zbyt mocny nacisk szczoteczki podczas mycia. Właściwie to jest zupełnie odwrotnie – choroby przyzębia rozwijają się z powodu nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Krwawienie dziąseł wynika z niewłaściwego oczyszczania zębów – przede wszystkim zbyt krótkiego oraz zbyt rzadkiego ich mycia.

Jeśli jama ustna nie jest dobrze oczyszczana, na zębach gromadzi się płytka nazębna, czyli warstwa bakterii i węglowodanów. Jeżeli nie jest codziennie usuwana, zamienia się w kamień nazębny. Zaś jego osadzanie się to najprostsza droga do powstawania ubytków próchniczych i chorób dziąseł, między innymi stanów zapalnych.

Regularne krwawienie dziąseł – czy to powód do niepokoju?

Jeśli przyczyną krwawienia dziąseł jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, można sobie z tym stosunkowo łatwo poradzić. Wystarczy udać się do stomatologa, który pokaże, jak prawidłową o nią dbać. Niestety, zdarza się i tak, że krwawienie dziąseł jest objawem chorób ustrojowych. Z tego powodu, krew, którą zauważysz podczas mycia zębów, zawsze powinna zwrócić twoją uwagę.

• Krwawienie dziąseł może być objawem, który zaalarmuje cię o niedoborach witamin C i K. Co prawda obecnie ich niedobory występują bardzo rzadko, mogą się jednak zdarzać w przebiegu chorób układu pokarmowego oraz podczas długotrwałej kuracji antybiotykowej.
  • Dziąsła, które krwawią, mogą być również objawem innej dolegliwości – anemii. To z kolei choroba wynikająca z niedoboru żelaza. Na dłuższą metę jest niebezpieczna, ponieważ bardzo osłabia organizm.
  • Krwawienie dziąseł obserwuje się także znacznie częściej u osób chorych na cukrzycę. To właśnie stany zapalne dziąseł są często pierwszym objawem zwiększonej ilości cukru w organizmie. Im więcej glukozy w ślinie, tym lepsze warunki mają bakterie – a to prowadzi do problemów z utrzymaniem higieny w jamie ustnej.

Krwawienie dziąseł oznacza, że coś dzieje się z organizmem. Zawsze należy więc się temu przyjrzeć – najlepiej w gabinecie stomatologicznym. Badania wskazują bowiem, że choroby przyzębia i nieleczona próchnica zwiększają ryzyko choroby wieńcowej i zawału serca!

Kiedy krwawienie dziąseł można uznać za normalne?

Jedyną sytuacją, kiedy krwawienie z dziąseł nie wynika z choroby i nie musi wynikać z braku higieny, jest ciąża. Szacuje się, że nawet około 70% kobiet boryka się z tą przypadłością. Wynika to z nagłego zwiększenia stężenia progesteronu. Dziąsła mogą krwawić podczas mycia zębów, a nawet w trakcie jedzenia. Po porodzie, gdy spada ilość progesteronu w organizmie kobiety, tendencja do krwawiących dziąseł mija.