Endodoncja to dziedzina stomatologii zajmująca się leczeniem zębów, w których miazga, czyli nerw zęba, uległa nieodwracalnemu zapaleniu. Miazga znajduje się wewnątrz zęba, co sprawia, że leczenie tego rodzaju jest uznawane za skomplikowane, ponieważ dotarcie do nerwu jest często utrudnione.

Leczenie endodontyczne, potocznie nazywane kanałowym, jest najskuteczniejszym sposobem zapobiegania ekstrakcji zęba. Ten dział stomatologii zachowawczej skupia się głównie na oczyszczeniu kanałów zębowych, ich dezynfekcji, a w miarę możliwości poszerzeniu i wypełnieniu specjalnym materiałem. W obecnych czasach do dyspozycji są nowoczesne technologie oraz techniki, dlatego podczas leczenia możliwe jest zastosowanie mikroskopu, znieczulenia i zrezygnowanie ze stosowania zatrucia. Dla pacjenta oznacza to mniej bólu i szybszy powrót do zdrowego uzębienia.

Najczęstszą przyczyną wystąpienia stanu zapalnego miazgi jest próchnica.

Warto mieć na uwadze, że zapalenie miazgi może rozwijać się niezauważalnie dla pacjenta, na przykład pod wypełnieniem, dlatego tak ważne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. Badanie radiologiczne dostarcza również informacji na temat stanu tkanek, znajdujących się wokół korzenia, których nie jesteśmy w stanie zobaczyć w badaniu klinicznym.

Początkowo próchnica penetruje twardą część zęba i wtedy wystarczającą metodą jest założenie wypełnienia. Gdy próchnica dotrze do miazgi, powodując zapalenie – często na takie leczenie jest już za późno. Brak reakcji może prowadzić do powstania ropnych zmian wokół korzenia, a nawet objąć kość wokół zęba.

Regularne kontrole u naszych specjalistów pomagają wykryć i wyeliminować dolegliwości, nawet te, które nie powodują bólu czy dyskomfortu.

Zapisz się na wizytę

Wskazania do leczenia kanałowego

Często zdarza się, że na pierwszy rzut oka zdrowy ząb wymaga leczenia kanałowego. Zmiany zachodzące w jego wnętrzu nie zawsze są widoczne lub powodują ból, dlatego tylko regularne badania mogą zapewnić maksymalną ochronę przed utratą zębów.

Leczenie endodontyczne stosuje się w przypadku nieodwracalnego zapalenia miazgi, znacznych zmian próchnicowych, martwicy miazgi, a także złamań zęba. Leczenie kanałowe może być również konieczne przed zabiegiem protetycznym, czyli przed założeniem mostu lub korony. Wskazaniem do takiej metody byłoby zapalenie tkanek okołowierzchołkowych oraz w przypadku, gdy poprzednie leczenie nie przyniosło rezultatów lub pojawiły się powikłania.

Najczęstsze objawy związane z chorobą miazgi to:

• spontaniczny ból zęba występujący bez określonej przyczyny,
  • ból nocny, pulsujący, promieniujący, gdzie konieczne jest zastosowanie leków przeciwbólowych,
  • ból zęba występujący podczas nagryzania lub opukiwania,
  • ból zęba na bodźce termiczne – zimne, ciepłe napoje,
  • obrzęk, zaczerwienienie, wygórowanie lub wypuklenie na błonie śluzowej,
  • zmiana koloru zainfekowanego zęba na ciemniejszy,
  • złe samopoczucie, stany podgorączkowe, dreszcze w zaawansowanym stadium.

Przebieg leczenia kanałowego

Zdjęcie rentgenowskie należy zawsze wykonać przed leczeniem kanałowym. Umożliwia to analizę budowy anatomicznej korzenia, a także określenie stopnia uszkodzenia i rozmieszczenia kanałów. Zdjęcie pomaga określić, czy proces zapalny występuje tylko wewnątrz zęba, czy też rozprzestrzenił się również na kość wokół zęba.

W naszej Klinice korzystamy z najnowszej generacji aparatów RTG, które pozwalają nam na wykonanie wyraźnych, dokładnych zdjęć oraz pomóc w postawieniu trafnej diagnozy.

Podczas zabiegu stomatologicznego niezwykle istotne jest całkowite usunięcie śliny, ponieważ zawiera ona bakterie, które mogą zanieczyścić pole operacyjne i doprowadzić do ponownej infekcji. Ślina uniemożliwia sterylne opracowanie i szczelne wypełnienie kanałów zębowych, co jest kluczowe dla skuteczności leczenia. W tym celu stosuje się specjalną gumę (koferdam), którą zakłada się na ząb. Koferdam izoluje ząb od reszty jamy ustnej, zapewniając suchy i sterylny obszar pracy.

Na pozytywny efekt leczenia wpływa wykorzystanie mikroskopu, który umożliwia dokładne i precyzyjne leczenie endodontyczne. Dzięki mikroskopowi stomatolog może lepiej widzieć szczegóły wewnątrz kanałów korzeniowych, co zwiększa skuteczność i bezpieczeństwo zabiegu. Poprawa widoczności umożliwia dokładniejsze oczyszczenie i wypełnienie kanałów, minimalizując ryzyko pozostawienia zainfekowanej tkanki.

Instrumentem często używanym podczas leczenia kanałowego jest również endometr, który pozwala zmierzyć długość kanałów korzeniowych.

Etapy leczenia endodontycznego:

1. Na podstawie prześwietlenia i badania specjalista określa sposób postępowania.
  2. Lekarz znieczula pacjenta, aby cały zabieg był przeprowadzony w komfortowych warunkach.
  3. Stomatolog izoluje zęba od dostępu śliny zakładając koferdam.
  4. Lekarz usuwa zainfekowaną miazgę, udrożnia i opracowuje kanały korzeniowe za pomocą specjalistycznych instrumentów maszynowych, które mogą docierać do bardzo krętych i wąskich kanałów. Wykorzystanie płynów antyseptycznych umożliwia dokładne oczyszczenie i dezynfekcję kanałów.
  5. Kanały są poszerzane i osuszane, a następnie nakładana jest pasta uszczelniająca i gutaperka. Zapewnia to hermetyczną ochronę przed bakteriami i wpływa korzystnie na gojenie się ewentualnych zmian w tkankach przywierzchołkowych.
  6. Po wypełnieniu kanałów lekarz wykonuje zdjęcie radiologiczne.
  7. Ostatnim etapem leczenia jest odbudowa korony zęba. W zależności od pozostawionych ilości tkanek zęba zabieg ten można wykonać zakładając szczelne wypełnienie lub w przypadku znacznej utraty struktur zęba za pomocą odbudów protetycznych (wkład, nakład, endokorona, korona).

Mikroskop w leczeniu endodontycznym

Rozwiązania w postaci użycia mikroskopu dają szansę na uzyskanie stałych i przewidywalnych wyników. Lekarze mają obecnie możliwość precyzyjnego wykonania zabiegu, co pozwala wyeliminować ewentualne błędy czy niedoskonałości. Praca z kanałami korzeniowymi jest skomplikowana ze względu na ich różnorodną anatomię, która może prowadzić do licznych powikłań bez użycia mikroskopu.

W naszej Klinice stosujemy mikroskopy, które pozwalają powiększyć obraz nawet 20-krotnie przy jednoczesnym oświetleniu. To z kolei oznacza dokładne leczenie i minimalizuje ryzyko nieodnalezienia dodatkowych kanałów.

Dzięki mikroskopowi stomatolog może lepiej widzieć szczegóły wewnątrz kanałów korzeniowych, co zwiększa skuteczność i bezpieczeństwo zabiegu. Poprawa widoczności umożliwia dokładniejsze oczyszczenie i wypełnienie kanałów, minimalizując ryzyko pozostawienia zainfekowanej tkanki. Ponadto, precyzyjniejsza praca zmniejsza ryzyko powikłań, takich jak perforacja kanału, co przekłada się na lepsze wyniki leczenia.

Nasi lekarze wykorzystują mikroskop podczas codziennej pracy, co podnosi jakość oraz komfort zabiegów. Pacjenci mogą być pewni, że leczenie przebiega w sprzyjających warunkach i zgodnie z najwyższymi standardami.

Zarezerwuj wizytę