Endodoncja jest częścią stomatologii, która wykorzystywana jest do leczenia zębów, w których doszło do pojawienia się stanu zapalnego w obrębie miazgi czyli nerwu zęba. Miazga znajduje się wewnątrz zęba, dlatego tego typu leczenie jest uznawane za skomplikowane, ponieważ dotarcie do nerwu często jest utrudnione. Potocznie leczenie endodontyczne nazywane jest kanałowym i jest najskuteczniejszym sposobem zapobiegania ekstrakcji zęba. Ten dział stomatologii zachowawczej w przeprowadzanym procesie koncentruje się przede wszystkim na oczyszczeniu kanałów zębowych, odkażeniu, w miarę możliwości poszerzeniu oraz wypełnieniu ich specjalną substancją. Z racji, iż w obecnych czasach do dyspozycji są nowoczesne technologie oraz techniki podczas leczenia możliwe jest zastosowanie mikroskopu, znieczulenia i zrezygnowanie ze stosowania zatrucia. Dla pacjenta oznacza to mniej bólu i szybszy powrót do zdrowego uzębienia. Najczęstszą przyczyną wystąpienia stanu zapalnego miazgi jest próchnica.

Tutaj należy mieć na uwadze, że może ona rozwijać się także w sposób dla pacjenta niewidoczny przykładowo pod wypełnieniem. W pierwszym etapie próchnica penetruje twardą część zęba i wówczas wystarczającą metodą jest wypełnienie. Niestety w wielu przypadkach na takie leczenie jest za późno, ponieważ próchnica zdąży dotrzeć do miękkiej części – miazgi gdzie dochodzi do zapalenia. Brak reakcji sprawia, że wokół korzenia mogą pojawić się ropne zmiany, a nawet stan obejmie kość wokół zęba. Regularne kontrole u naszych specjalistów pozwolą na wyeliminowanie ryzyka rozwijania się dolegliwości – nawet tych niepozornych, które nie powodują dyskomfortu czy bólu.

Wskazania do przeprowadzenia leczenia kanałowego

Często zdarza się, że pozornie zdrowy ząb będzie wymagał leczenia kanałowego. Nie zawsze zachodzące w jego wnętrzu zmiany są widoczne bądź wywołują ból, dlatego tylko regularne przeprowadzanie badań kontrolnych jest w stanie zapewnić maksymalną ochronę przed utratą zęba. Leczenie endodontyczne wykorzystuje się w przypadku gdy dojdzie do nieodwracalnego zapalenia miazgi, wystąpienia sporych ubytków próchniczych, martwicy miazgi, a także w sytuacji złamania zęba. Przeprowadzenie leczenia kanałowego może okazać się również niezbędne przed zabiegiem protetycznym wstawienia mostu lub korony. Wskazaniem do takiej metody będzie zapalenie tkanek okołowierzchołkowych oraz w przypadku gdy poprzednie leczenie nie przyniosło rezultatów bądź pojawiły się powikłania. Do najczęstszych dolegliwości jakie związane są z występowaniem chorób miazgi zaliczyć można:

• samoistny ból zęba bez konkretnej przyczyny
  • ból zęba pojawiający się w przypadku gryzienia bądź płukania
  • reakcja na zmianę temperatury posiłku – zimne i ciepłe
  • obrzęk
  • zmiana koloru zainfekowanego zęba na ciemniejszy
  • stany podgorączkowe w zaawansowanym stadium

Przebieg leczenia kanałowego

Leczenie kanałowe każdorazowo musi być poprzedzone wykonaniem zdjęcia rentgenowskiego. Pozwala ono na przeanalizowanie budowy anatomicznej korzenia, a także określenie stopnia zaawansowania zmian oraz rozłożenie kanałów. Zdjęcie pomaga ustalić czy stan zapalny odbywa się wyłącznie we wnętrzu zęba czy też doszło do jej rozwinięcia także w kościach otaczających ząb. W naszym gabinecie wykorzystujemy najnowszej generacji aparaty rentgenowskie, które pozwalają na wykonanie ostrych i precyzyjnych zdęć, które pomagają w postawieniu trafnej diagnozy. W trakcie zabiegu bardzo ważne jest, aby całkowicie wyeliminować ślinę, gdyż mogłaby ona przenieść bakterie. W tym celu stosuje się specjalną gumę osłaniającą ząb. Narzędziem często wykorzystywanym podczas leczenia jest endometr (Koferdam), który umożliwia zmierzenie długości kanałów.

Etapy leczenia endodentycznego:

1. Na podstawia zdjęcia RTG oraz przeprowadzonego badania specjalista określa
    kierunek działania
  2. Bakterie z miazgi, zębina z ścian kanałów oraz zmiany próchnicze są eliminowane, a
    kanały zostają opracowywane przy użyciu specjalnych narzędzi pozwalających
    dotrzeć do bardzo krętych i wąskich kanałów
  3. Kanały zostają poszerzone oraz osuszone, a następnie wprowadza się pastę
    uszczelniającą oraz guataperkę. Ma to zapewnić hermetyczną ochronę przed
    bakteriami
  4. Ostatnim etapem leczenia jest odbudowa korony zęba, co może być realizowane przy
    użyciu materiałów światłoutwardzalnych bądź uzupełnień protetycznych.

Mikroskop w leczeniu endodontycznym

rozwiązania w postaci mikroskopu dało szansę uzyskiwania efektów trwałych i możliwych do przewidzenia. Lekarze zyskali możliwość wykonywania zabiegu z precyzją pozwalającą wyeliminować wszelkie pomyłki czy niedociągnięcia. Praca na kanałach korzeniowych jest skomplikowana z racji ich nieszablonowej budowy, co bez użycia mikroskopu mogło doprowadzać do niepowodzeń. W naszej klinice wykorzystywane są mikroskopy umożliwiające powiększenie obrazu aż do 20 razy przy jednoczesnym jego oświetlaniu. To natomiast przekłada się na dokładne leczenie oraz uniknięcie pominięcia kanałów korzeniowych. Urządzenie sprawdzi się także w przypadku konieczności usunięcia zatrzymanych narzędzi, a także w trudnych wariantach chorób. Nasi lekarze stosują mikroskop w wielu sytuacjach podczas codziennej pracy, gdyż podnosi jakość oraz komfort realizowania zabiegów. Pacjenci zyskują pewność, że leczenie odbywa się w korzystnych warunkach z zachowaniem najwyższych standardów.